2012-10-10

Arbetsträning

Jag känner mig väldigt nöjd med mina kontakter på Arbetsförmedlingen. Igår ringde de för att kolla upp mig och se så att jag fortfarande var med på de planer vi hade byggt upp. Jag har under våren 2013 fått en arbetsbaserad utredning som jag sedan kunnat skicka till Försäkringskassan. På Arbetsförmedlingen möts man ofta med mycket större förståelse för smärtor och de hinder som smärtor skapar än när man är i kontakt med Försäkringskassan. Efter utredningen kom de fram till att jag inte klarar arbeta 25 % i nuläget och att jag borde börja på en mycket låg nivå inom arbetsträningen, förslagsvis 1-1½ timme 2 dagar i veckan. 

Jag vill gärna få genomföra min arbetsträning och hoppas kunna genomföra denna på Klotet som jag har volontärarbetat på. Men när jag ringde en tidigare chef där så sa hon att folk har frågat förut och fått ett "nej" till svar. Alltså så ska jag göra vad jag kan för att öka mina chanser till att styrelsen godkänner att jag arbetstränar via Klotet. För det första så behöver jag ju inte bara vara butiksvärd (som jag tidigare endast gjort) utan jag kan ju delta i organisering, skapa bilder och andra saker som behövs för att göra Klotet så uppmärksammat som möjligt. Jag tänkte satsa på att arbeta mer i november och fråga om arbetsträningen i december.

För dem som inte vet så är Klotet en affär som helt och hållet säljer rättvist producerade saker. Detta innebär främst att arbetarna har fått löner som de kan leva på och betydligt bättre arbetsvillkor. De låga priserna i våra konventionella produkter är nämligen hårt pressade genom konkurrens, och det har arbetarna i U-länder fått ta konsekvenserna av. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar