2012-05-14

Visste du att...

Jag tror jag la mig klockan ett på natten igår, ändå vaknar jag upp klockan sex på morgonen. Skönt med dessa morgonar då man vaknar tidigt och känner sig reko utvilad.

Igår var jag i Lund centrum för att kolla in lite vad Planet Lund har att erbjuda. Jag gick på meditation och fick tag på ett klimatmagasin som kallas för Effekt. Intressant tidning som är sådär lagom lättläst. På baksidan fanns några viktiga fakta från Naturskyddsföreningen att ta del av:

Visste du att...
  • 93 % av den torsk som fångas i Nordsjön idag har inte ens hunnit föröka sig. 
  • Vi gör av med hisnande 160 000 liter råolja i sekunden här i världen. 
  • Det tar hela 400 år för naturen att bryta ner en vanlig petflaska.
  • I Stilla havet flyter det just nu omkring ungefär 100 000 000 ton sopor som till största delen består av plast. 
  • Nio miljoner svenskar förbrukar mer energi än Indonesiens 200 miljoner invånare. 
  • Om alla svenskar bytte kött mot grönsaker två gånger i veckan skulle det motsvara koldioxidutsläppet från 233 000 bilar under ett helt år. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar