2012-11-20

Recension: Kor - En kärlekshistoria

Recension: Kor - En kärlekshistoria

Det märks att den här boken är skriven för alla. Både för dem som haft med kor att göra, och för dem som inte har så mycket att relatera till när det gäller kor. När jag lånade denna bok så var min plan bara att ögna igenom denna vackra bok eftersom det verkade lite väl avancerat att läsa om kornas värld som känns så avlägsen från min egen. Men så snart jag började läsa i boken så hade den fångat mitt intresse. För texten var så välskriven och vacker.


Väcker känslor

Förutom ett kapitel i slutet så har jag läst denna bok från pärm till pärm, av ren nyfikenhet. Man få läsa om det idylliska ko-landskapet, bondesamhället, historia om uroxen och charmiga ko-historier. Den här boken har väckt en saknad som jag inte visste att jag hade. Nämligen saknaden av att ha kor omkring. Att se dessa stora vackra vänliga djur och klappa på dem. 

Trots att boken är lättläst så hinner den skapa känslor av både glädje och sorg. Glädje, för att kor finns och förgyller vår värld med deras charm, skönhet och goda mat. Sorg, för att kornas värld är nästan fullständigt industrialiserad och i princip alla kor slutar upp på slakten efter ett ofta hårt och nästan tröstlöst liv. Det enda fina de har är koutsläppet, och där kan man se att korna verkligen kan uppleva lycka. Korna skuttar ut i hagen så att juvren slänger och flänger. Tyvärr är det bara just korna, och inte tjurarna, som får uppleva detta.

Från bondesamhället till idag 

Sveriges typiska landskap är egentligen format av korna. Idag ser vi knappt korna, men vi märker att de fortfarande är en stor del i samhället när vi öppnar våra kylar och ser mängder av fyrkantiga paket såsom mjölk, ost, filmjölk, smör och yoghurt. Vi är så vana vid dessa matvaror, ändå lägger vi sällan en tanke till korna som skapat mjölken, basen till alla dessa varor

Förr var bondesamhällena många, men i takt med moderniseringen har bondesamhällena blivit färre fast med fler kor per gård. 1950 fanns det ca 268 000 mjölkleverantörer, men idag finns det bara ca 5400 mjölkleverantörer kvar. Gårdarna hade i genomsnitt 6 kor 1950, medan idag ligger genomsnittet på 61 kor per gård. En stor anledning till denna utveckling är att mjölkkor har haft en dålig lönsamhet, så många kobönder har antingen bytat yrke eller gått över till köttindustrin som har en något bättre lönsamhet.

Alltså har antalet mjölkkor blivit färre i Sverige. 1950 fanns det ca 1 635 000 mjölkkor i Sverige. 2010 fanns det endast ca 348 000 mjölkkor. Hur kan detta hänga ihop med att vi fortfarande äter så mycket mjölkprodukter? Jo, korna har nämligen avlats till en extremt hög medelavkastning av mjölk. År 1950 fick man 2910 kg mjölk per ko och år, 2009 var medelavkastningen 8327 kg per ko och år.

Årets bok 2011, WWF

Det här är alltså en väldigt läsvärd bok som jag tipsar starkt om! Den sätter perspektiv på saker. Om inte för textens skull så för de fantastiska ko-bilderna! Den har varit Årets Pandabok, dvs. WWF:s utvalda bok år 2011, och det med rätta. Kanske en potentiell julklapp till någon? 

 

2 kommentarer:

  1. Åh, den vet jag precis vem jag ska ge i julklapp! Finns den i vanliga bokhandeln?

    http://maritha.blogg.se

    SvaraRadera
  2. Vad kul!! Jag vet inte om den finns i vanliga bokhandeln. Jag lånade min på biblioteket. Däremot så finns den på Adlibris (billigare där än på Bokus). http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185957135

    SvaraRadera