2012-09-12

Bra start på kursen & kritik till registreringen

Jag kom just på att idag har varit min mest smärtfria dag på 1,5 månad. Det kunde jag se från mina smärtanteckningar som jag för varje dag. Det här känns som en bra start på plugget! Det roliga är att jag haft en förkylning sedan Norgeresan. Men tacksamt nog så har förkylningen varken sänkt min motivation eller ökat min vanliga värk. Så trots förkylning med de vanliga symtomen (lätt huvudvärk, snuva, hosta, ont i halsen trötthet och lätt illamående) så mår jag bättre än vanligt. Känns ironiskt.

Den här terminen pluggar jag polska på distans, 50 % (på Uppsala Universitet). Kursen känns rätt spännande och inte så farligt svår faktiskt. Jag tror att jag kan klara av denna, till skillnad från den förra kursen jag gick på 50 % distans som snarare kändes som ett tempo på 100 % distans enligt mig (webbutveckling). De jag bor med tror att skillnaden jag känner bara handlar om att jag har lättare för polska än webbutveckling, men själv tror jag också att skillnaden i tempo är stor mellan olika kurser. Det är troligt att polskan blir mer tidskrävande senare, men nu i starten klarade jag första veckans arbete på 2 dagars studier, medan en lika stor andel tog mig 2 veckor i den förra kursen att göra.

Kritik på kursstarten 

Även om jag gillar kursen hittills så måste jag klaga på en sak som är grymt dålig. Det var mäktigt svårt att skaffa inloggningen till kursen! PingPong heter sidan som hanterar distanskurser. 

Allting var onödigt avancerat kring starten av distanskursen. Man behövde ett lösenord, för att få ett lösenord, för att få det relevanta lösenordet som sen råkar vara indelat i 3 lösenord. När man äntligen lyckats få tag på det huvudsakliga lösenordet så är det onödigt avancerat och om man vill byta så rekommenderas man en sidoadress som är en allmän sida där det ingenstans verkar stå något om att byta lösenord.

Efter registreringen stod det att man skulle få kontot och nå kurssidan efter en vecka. En vecka senare (och mer) syns inga tecken på att man fått kontot. Efter en del sökande så kan man hitta information om att man ska kunna nå kurssidan först på datumet då kursen startar. Den tid och datum då kurssidan ska kunna nås enligt instruktion så finns den fortfarande inte där. Överallt var man söker får man höra att man behöver ett nytt lösen som man inte har fått. Det tredje lösenordet fick man inte utan att ringa och lyssna på ett telefonmeddelande med otydlig röst som säger en lång och klurig webbadress.

Dessutom är det väldigt svårt att hitta vilken sida man egentligen ska logga in på för att komma till kurssidan. Det finns (minst) 3 olika inloggningsställen och de fungerar olika. Ett inloggningsställe var som att de skojar med oss. När man loggade in så kom man till en sida där det står nåt i stil med "grattis, du är inloggad", sedan kan man inte göra något annat på sidan än att logga ut.

Det känns galet att det ska vara såhär krångligt och ologiskt att komma igång med något som är så viktigt som studier. Nu när jag lyckats beskriva mitt krångel så planerar jag mejla det till de som hanterar det här. Kursen verkar i alla fall rolig och mycket mer logisk att följa.

Allt för mig. Kram!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar