2012-09-27

Hur säkra är p-stavarna egentligen?

Jag tycker att jag på flera håll stött på historier om hur folk haft problem med p-stav. P-stav är ett av de vanligaste preventivmedlen och har länge rekommenderats särskilt till unga tjejer. Det sägs att biverkningarna och riskerna är väldigt låga, eftersom man använder hormonet gestagen (samma som minipiller) som anses mindre riskfyllt än östrogen.

Enligt ett blogginlägg jag läste så har tydligen många tjejer haft problem med samlagssmärtor efter att de skaffat p-staven. Jag tycker det låter märklig, men att jag hittat detta och en del annat får mig att fundera på om min tidigare p-stav och mina minipiller kan ha något med mina smärtor att göra. Mina smärtor bröt nämligen ut 2 månader efter att jag skaffat p-stav. Jag jobbade i och för sig på lager då, och har tolkat det som att min kropp inte klarade det plötsliga fysiska arbetet. Men kanske kan hormonerna ha påverkat det hela och det kan jag fortfarande inte helt avgöra. Jag hade gärna sett att vården tar bättre tag i de fall där unga kvinnor får oförklarliga smärtor efter att ha skaffat p-stav. Det kan vara något som behöver utredas, även om mitt fall inte säkerligen är relaterat.

Har du skaffat p-stav eller något annat preventivmedel som gett dig komplikationer? Glöm då inte att göra en biverkningsanmälan. Det kan du göra här.

Själv ska jag äntligen skaffa ett hormonfritt preventivmedel! Jag kommer att sätta in en kopparspiral om tre veckor och har stora förhoppningar om att allt kommer att funka utmärkt. Tyvärr kommer jag få tillbaka mens och mensvärk som jag undsluppit av minipillren, men om det blir jobbigt planerar jag pröva deer exercise som är en traditionell Taoistisk metod som sägs kunna minska mensbesvär. Jag känner mig iallafall väldigt glad över att ha funnit ett preventivmedel som känns preventiv-säkert och samtidigt inte ökar risken för att påverka mina smärtor genom hormonpåverkan!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar